Marketing Automation w B2C i 3 innych modelach biznesowych

Marketing Automation to podejście wykorzystywane przede wszystkim w podejściu B2C, które realizowane jest poprzez specjalne elektroniczne kanały marketingowe. Można powiedzieć, że e-commerce jest obszarem rdzennym dla automatyzacji marketingowej. Nie powinno się go jednak traktować jako jedyne miejsce dla Marketing Automation. Modele B2B, B2G, C2B oraz model C2C mogą także być bardzo skuteczne. W praktyce dostosowywany do treści i ofert marketing zautomatyzowany może sprawdzać się w dowolnym podejściu. 

Rozwój biznesu zawsze oznacza innowacyjność i w zakresie Marketing Automation także można jej poszukiwać. W przypadku e-commerce oznacza to eksperymenty w obszarze kto i komu, co sprzedaje i gdzie finalizowana jest dana transakcja. Eksperymenty tego rodzaju doprowadziły do stworzenia czterech nowych modeli:

  • B2C – business-to-consumer, kiedy firmy oferują produkty klientom detalicznym;
  • B2B – business-to-business, kiedy firmy handlują z innymi firmami;
  • C2B – consumer-to-business, kiedy firmy odpowiadają grupowo na zapotrzebowanie zgłoszone przez konsumenta;
  • C2C – consumer-to-consumer, kiedy dochodzi do transakcji pomiędzy osobami fizycznymi, np. na allegro.

Możliwości Marketing Automation muszą oczywiście być odpowiednio dostosowywane do każdego z tych scenariuszy. W każdym z nich w inny sposób będzie odbywała się komunikacja z klientem, inaczej będzie się docierało do klienta i finalizowało transakcje. 

1. B2C
B2C to najpopularniejszy model oferowany klientom. Działa on na niesamowicie konkurencyjnym rynku, w którym dla pewnego zwycięstwa konieczne jest zadziałanie najszybciej i zaoferowanie najlepszej odpowiedzi dla klienta. Dla firm e-commerce najważniejsze są tutaj skuteczne mechanizmy pozwalające na dynamiczne dostosowywanie treści podawanych w firmie wiadomości email oraz prezentowanych na stronach WWW, co pozwala na przedstawienie klientowi zindywidualizowanej informacji lub bezpośrednio oferty. Mechanizmy w podejściu B2C mogą być wykorzystywane  jako ramki dynamiczne wyświetlające produkty na stronach WWW lub jako wiadomości email.

2. B2B
Drugi co do powszechności model biznesowy wykorzystujący automatyzację biznesową to podejście odnoszące się do transakcji zawieranych pomiędzy firmami. W takim przypadku najważniejsze jest otrzymywanie informacji zwrotnej odnośnie działań potencjalnego partnera, czyli otrzymywania przez niego wiadomości oraz odwiedzania strony internetowej firmy. Marketing Automation identyfikuje podmioty odwiedzające stronę firmy i podaje statystyki tych odwiedzin. System może też służyć do informowania handlowców o tym, kto i kiedy otwiera od nich wiadomości, a kto ich nie czyta. Taki system może nawet wyświetlić alert mówiący, że dany partner może oczekiwać kontaktu. 

marketing automation​​

3. C2B​

Model, w którym to klient ogłasza chęć dokonania zakupu i firmy zgłaszają w odpowiedzi na to swoje oferty, jest stosunkowo rzadziej spotykany w ogóle i w e-commerce. Jego realnie niewielka popularność sprawia, że często stosowane tutaj rozwiązania pokrywają się z propozycjami oferowanymi w podejściu odwrotny, czyli C2B, przez co analitycy czasami nie wyróżniają takiego podejścia jako osobnej dziedziny. Dla e-commerce jest to jednak element istotny, ponieważ opiera się na specjalnych platformach stworzonych po to, by klienci mogli zamieszczać swoje oferty, a Marketing Automation będzie działało poprzez odnajdywanie odpowiednich ofert firm dla zamieszczonych przez potencjalnych klientów propozycji. 

4. C2C
Marketing Automation w podejściu C2C, np. takim jakie oferuje system iPresso, o którym można przeczytać tu: http://ipresso.com/pl/product-tour jest stosowany praktycznie na wszystkich portalach umożliwiających handel pomiędzy zwykłymi użytkownikami serwisu. Typowym przykładem są portale aukcyjne. Realnym odbiorcą systemu Marketing Automation jest tutaj oczywiście nie pojedynczy konsument, ale sam serwis, który będzie w ten sposób identyfikował działania osób wykorzystujących jego ofertę. Na podstawie takiej analizy możliwe będzie proponowanie dodatkowych usług premium. Alternatywą lub uzupełnieniem jest mechanizm skierowany do osób kupujących na portalu, dzięki któremu wzrosną jego całkowite obroty. Ostatnia możliwość polega na skorzystaniu z doświadczeń B2C i wysyłaniu informacji o konkretnych ofertach do potencjalnych kupujących tak, jakby to były oferty bezpośrednio firmy. 

Podsumowanie
Każdy z powyższy systemów automatyzacji marketingowej jest w stanie skutecznie oferować potencjalnemu klientowi czy partnerowi firmy dopasowaną do niego treść lub zwracać odpowiednie informacje do samej firmy, na podstawie których podejmowane są dalsze działania.

 

O serwisie

Portal poświęcony tematyce motoryzacyjnej oraz technologicznej

Jak wybrać odpowiednią felgę?
W jaki sposób poradzić sobie z zawieszeniem?
Jakie wybrać dodatki do wystroju wnętrza?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.

Black Weekend

wiertarko wkrętarki

farby do wnętrz

Kontakt

kontakt@mogilnocity.pl

Galeria